نقد مقالۀ «جنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخگرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید مَمِت»
نویسندگان
چکیده
نوشتار پیش¬رو به معرفی و نقد مقالۀ «جنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخگرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید مَمِت» نوشتۀ فاضل اسدی امجد و یاسر ذوالفقاری (فصلنامۀ نقد ادبی، سال دوم، شمارۀ هفتم، پاییز 1388) می پردازد و تلاش می کند از این طریق به برخی از چالش های پژوهش های نقد ادبی به طور کلی و رویکرد تاریخ¬گرایی نو به طور خاص اشاره کند. گرچه این رویکرد چندان نو نیست و زمان قابل توجهی از پیدایش آن می¬گذرد اما در ایران رویکرد تازه-ای به شمار می¬رود و برای بسیاری از پژوهشگران پدیده ناآشنایی است. یکی از دلایل این ناآشنایی عدم وجود منابع فارسی –اعم از تالیف و ترجمه- در این حوزه است که همت اساتید و خبرگان فن را می¬طلبد. این ناآشنایی به همراه برخی پژوهش¬های غیراصولی به برخی کج¬فهمی¬ها در مورد این رویکرد دامن می¬زند. در این نوشتار، مقالۀ مذکور از چهار دیدگاه نقد شده است: نظری، کاربردی، ارتباط عنوان مقاله با موضوع مورد پژوهش و معادل¬گزینی واژگان.
منابع مشابه
جنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخ گرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید مَمِت
در بین نمایشنامه نویسان، فیلمنامه نویسان و کارگردانان معاصر دنیا و به خصوص آمریکا، نام دیوید مَمِت بی تردید در زمرهء بهترین و مشهورترین آنان قرار می گیرد. این مقاله به تحلیل و بررسی نمایشنامهء گلنگری گلن راس، معروفترین اثر مَمِت و برندهء جایزهء پولیتزر می پردازد. اسلوب و رویکرد ادبی به کار گرفته شده در این مقاله، تاریخ گرایی نوین و تمرکز بر تئوریها و نظریات میشل فوکو می باشد. در تحلیل مباحث درونی ن...
متن کاملخوانش فوکویی و نوتاریخی دو نمایشنامه اولینا گلنگری گلن راس اثر دیوید ممت
در بین نمایشنامه نویسان، فیلمنامه نویسان، و کارگردانان معاصر دنیا و به خصوص آمریکا، نام دیوید ممت بی تردید در زمره بهترین و مشهورترین آنان قرار میگیرد. این تحقیق به تحلیل و بررسی دو نمایشنامه گلنگری گلن راس و اولینا می پردازد. اسلوب و رویکرد ادبی به کارگرفته شده در این تحقیق، تاریخ گرایی نوین و تمرکز بر تئوری های میشل فوکو می باشد و پس از ارایه ی نظریات و اصول کلیدی مطرح شده در این رویکرد، به م...
تقلا بر سر قدرت در دو نمایشنامه دیوید ممت: گلنگاری گلن راس و اولیانا
این تحقیق به بررسی چکوتگی تقلا بر سر قدرت در دو نمایششنامه دیوید ممت- گلنگاری گلن راس و اولیانا- می پردازد. ممت همواره در نمایشنامه های خود آثار مخرب رویای آمریکایی را مورد بررسی قرار می دهد و برای روشن شدن ماهیت رقابتی جامعه آمریکا شخصیت های نمایش نامه هایش را در موقعیت هایی قرار می دهد که در آنها تنها هدف و تنها راه شخصیت هایش برای بقا پیشی گرفتن از یکدیگر حتی به قیمت تمامی ارزش های انسانی اس...
15 صفحه اولبررسی دو نمایشنامه گلن گری گلن راس و اولئانا اثر دیوید ممت در پرتو نظریات میشل فوکو
پایان نامه ی حاضر مفهوم قدرت از دیدگاه فوکو را در دو نمایشنامه گلن گری گلن راس و اولئانا اثر دیوید ممت بررسی می کند. قدرت از دیدگاه فوکو مفهومی است مثبت و مولد که از طریق فرایند بهنجارسازی افراد را در جهت منافع خود کنترل می کند. مقاومت در برابر چنین قدرتی ناگزیر باید از درون خود شبکه ی قدرت صورت گیرد و به عبارتی صورتی درون زا به خود بگیرد. چراکه فوکو اذعان دارد که قدرت به شکل مویرگ هایی درهم تن...
15 صفحه اولقدرت و بازی زبان در نمایشنامه های اولئانا اثر دیوید ممت و منجی در صبح نمناک اثر اکبر رادی
در فایل اصل مقاله موجود است
متن کاملتوهم رویای آمریکایی در نمایشنامه های بوفالوی آمریکایی و گلن گری گلن راس اثر دیوید مامت
رویای آمریکایی درون مایه بسیاری از آثار ادبیات آمریکا می باشد. بنابراین این رساله با بررسی نمایش نامه های بوفالوی آمریکایی و گلن گری گلن راس اثر دیوید مامت تلاش می کند تا آثار مخرب این رویا را بر روی اخلاقیات و روابط انسانی نشان دهد. آثار برگزیده جهت بررسی و تجزیه و تحلیل اگر چه ممکن است در نگاه نخست از لحاظ ساختاری بسیار ساده به نظر برسند ولی در بر دارنده لایه های عمیق معنایی می باشند که بیانگ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نقد ادبیناشر: دانشگاه تربیت مدرس
ISSN 1735-000X
دوره 5
شماره 20 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023